BloodBowl kan best leuk zijn. Met een jolige tegenstander samen de laatste speeldag in de League afwerken en uitkijken naar de Play-Offs. Alleen had mijn opponent niet zo’n tof team.
Ik was er mij van bewust dat de 4 Tomb Guardians, die allen Guard hadden, een serieus probleem zouden vormen, als ik niet van bij de start er een paar uit de wedstrijd zou kunnen houden. Want anders dan Agility-ploegjes, kon ik met m’n Orcs niet zomaar wegdodgen en –lopen. Er was maar 1 weg en dat was die van de harde hand.
Bij het begin zou ik er dus direct zwaar invliegen, ware het niet dat David een blitz mee kreeg. Hij kon hiervan niet al te veel profiteren, maar zette wel slim nog meer volk in de scrimmage, zodat ik nauwelijks nog aan een 1D zou raken. Wat dan weer wel minder van hem was, was een blitzactie op de flank van de bal, alwaar hij vervaarlijk dicht bij de zijlijn stond, binnen het bereik van m’n frenzier. Dat er dan ook geen speler van hem de fans mocht groeten had enkel en alleen te maken met het laten afweten van m’n Troll, die daardoor ook z’n tacklezones verloor en de Black Orcs voor een overmacht plaatse. De enkele 1D die ik dan ook maar kon doen, resulteerde in een kopje, reroll kopje. De afstraffing door de Khemri werd verwacht, maar geschiedde niet. In plaats daarvan viel er een 1D-turnover en konden de Soylents dit keer wel een blitz-ra in het publiek werken. De baldrager stond veilig op de linkerflank en ook op de rechterflank werden de ondoden in bedwang gehouden. Het heikele punt was dan wel nog steeds het middenveld, met de dominerende Guardians. Er volgde een uitval naar de halve cage rond de bal, maar deze verkast samen met de nodige versterking naar de rechterflank, in de hoop de bezoekers positioneel uit elkaar te kunnen spelen. De zanderige mummies beginnen stilaan op draaf te raken en de sterblitzer met Guard, Tackle en Mighty blow wordt het veld afgesleept met een -1 AV, door de apotheker toch nog geminderd tot een Miss. De Orcs nemen nu meer initatief op de rechterflank en beginnen de skeletten te vermorzelen in een gestage opmars richting de end-zone. Met die score-opener in zicht rolt David de hele tijd sterren en volgen daarop ook veel tienen en negens. Gecombineerd met de Mighty Blow resulteerde dat in 5 casualtiteiten, allemaal Badly Hurts, op een serieus gekwetste troll. Te dom om te regenereren uiteraard. 1-0 Is de ruststand.
Inmiddels staan The Cursed geweldig in de meerderheid, maar door nonchalant positiespel slagen de Greens er toch nog in de bal te bedreigen, na een mislukte pick-up. David reageert op gepaste wijze, maar kan toch niet verhinderen dar er nog op de baldrager geklopt wordt. Deze gaat neer, maar door de linie tombebewakers blijft het onbegonnen werk iets constructief met de bal te doen. De uitploeg gaat gestaag verder met de bal en slaat zich een weg, wat zeg ik, een autostrade door de Orken. Het enige wat deze laatste nog kunnen doen is met de Goblin in de cage dodgen en de 2D tegen blocken. Je weet wel, het soort acties waarmee David doorgaans wél succes heeft, maar bij de Soylents uitdraaide op een pushback. Bijna leek de Skelet met de bal niet meer rond de Goblin te kunnen, maar uiteindelijk lukte het toch en stond het 1-1 in beurt 16, 0-5 in casualties en 1-0 in foulings.
Ondanks ik wist dat het geen gemakkelijke match ging worden, heb ik meer afgezien dan verwacht. De Khemri zijn een geducht tegenstander, ook al maakt David in zijn enthousiasme regelmatig foutjes. De Guardians zijn gewoon onmogelijke roadblocks. In het bijzonder voor de tragere teams. Ik ben dan ook verdomd blij dat ik niet vierde ga eindigen in de gewone competitie. Want de ‘gelukkige’ die deze stek bemachtigd, mag de play-offs aanvangen tegen David en ik garandeer dat het én moeilijk wordt om te winnen én om zonder schade de play-offs te kunnen verder zetten.
Voor mijn team betekende deze wedstrijd een stevige aderlating zo net voor de play-offs. Ik mis niet enkel m’n trol, maar ook m’n beste Blitzer, beiden goed voor 250.000gp. Dat geeft natuurlijk wel weer extra budget aan inducements. Misschien dat we dan toch nog ‘Masterfit’ gaan zien spelen?