Mats - SimonVooraf: ik kreeg 140K inducements, 10K te weinig dus kon het twijfelen beginnen.
... vorige jaren, toen de rosters meestal naar iemand centraal gestuurd werden, kon je op voorhand al eens het team van je tegenstander bekijken en op basis daarvan een (poging tot) taktiek uitstippelen... nu we voor de match al belangrijke beslissingen moeten maken (inducements), krijgen we onze tegenstander zijn roster pas op het moment zelf te zien...
... ik weet dat het niet anders kan, sommigen hebben geen internet, anderen zijn te slordig of hebben te weinig tijd om een digitale versie van hun roster bij te houden, maar het klopt toch niet helemaal...Vijf minuten later had ik besloten om een bribe te kopen voor 50K (deel van het lvl 1 stadion dat ik nu al meer aprecieer dan de Star Player) en een mercenary Goblin waardoor ik veertien spelers had. Tegen Noormannen misschien geen overbodige luxe.
Ondanks mijn FF4 tegen Simon zijn FF5 wilde ik toch rollen voor de fame (alles voor een kans op een positieve modifier op de winnings) en ik werd beloond met een +1.
De match zelf dan: het was de hele match Very Sunny, wat mijn normale passing taktiek een stuk riskanter maakte.
Drive 1 (0-0): Ik mocht beginnen, rolde de eerste beurt zeven keer niet door de AV van de Noormannen (dankzij de Ball & Chain die steeds op een neerliggende lijnman liep) en wist dat ik bijgevolg in de problemen kon komen.
Temeer omdat mijn eerste roll in beurten 1 tem 4 telkens dubbele kop was. In de eerste drie beurten was het zodanig cruciaal (meestal op de eerste actie) dat ik al mijn rerolls erdoor draaide. Beurt 4 moest ik beginnen met Fezglitch omdat er al teveel volk tegen de baldrager plakte. De vierde dubbele kop kostte mij mijn Star Player: KO en bye bye.
Bij Simon liep het ook niet ideaal, hij speelde beurt 1 en 2 twee redelijk veilige beurten, probeerde op het einde van die beurten een mannetje los te dodgen, faalde tweemaal de dodge roll, besloot tweemaal (terecht) om niet te rerollen en werd tweemaal afgestraft met een Badly Hurt. Pijnlijk voor een team dat slechts met twaalf spelers kwam afgezakt.
Maar na mijn turnover in beurt 4 stond ik wel volledig uit positie. De bal werd losgeslaan en ik verloor twee ratjes die KO gingen. Simon kon doorbreken, faalde een eerste keer om de bal oprapen, maar deze scatterde naar zijn Blodge Runner die de bal ving... en prompt de steen van het lvl0 stadion tegen zijn hoofd kreeg.
De beurt erna probeerde Simon de bal opnieuw op te rapen, wat mislukte. De beurt daarna deed hij een nieuwe poging. Omdat de bal inmiddels tegen de zijlijn lag, moest hij de alweer gefaalde poging rerollen... om een derde keer te falen.
Simon moest lijdzaam toezien hoe de bal buitenging, zes vakjes werd ingegooid, hoe mijn ST4 Linerat in contact met de Snow Troll een 5+ nodig had om de bal te vangen en die prompt gooide. Wat een pech voor Simon, wat een kantelmoment in die eerste helft!
Ik kon mijn ST4 lijnrat met de bal losblitzen en scoorde in beurt 7 de heel erg gelukkige 1-0.
Drive 2 (1-0): Simon had nog twee beurten om tegen te scoren, maar deed geen poging meer. Ulfwerener gebruiken om een gaatje te blitzen, blodge Runner in de diepte, hopen dat er bij mij (zonder rr's) iets fout gaat en dan een pass gooien voor de 1-1. Hoe klein de kans op succes ook moge zijn, hij had er wel voor moeten gaan. De Noormannen vonden wellicht troost in het feit dat ze twee Goblins casualty sloegen. Mijn dankbaarheid was groot omdat enkel de mercenary met een Niggling Injury werd bedacht. Alle andere casualties waren Badly Hurts.
Drive 3 (1-0): Simon begon met tien spelers aan de tweede helft. Ik mocht verdedigen met elf. Mijn scrimmage met twee Storm Vermins en de ST4 Linerat hield goed stand. Simon dreef de bal op in een cage langs de flank, maar moest daar snel positioneel zijn meerdere erkennen. Zelfs zonder Frenzy en met minder strength gingen er twee noormannen in het publiek. Eentje heeft vanaf nu een Niggling Injury, waardoor hij nooit meer zal vergeten dat hij moet wegblijven van de zijlijn.
Op dat moment, numeriek in de meerderheid tegen een coach in zijn rookie seizoen, kon ik de vierpunter al ruiken. Maar Simon bleef geduldig zijn bal afschermen, probeerde niet te forceren en ik kreeg geen kansen om de bal aan te vallen. Op dat moment van de match was hij echt puik ah spelen. Een pechmoment voor mij (dubbel op de armour roll bij het foulen, gevolgd door een 1 op de Bribe) en een KO ratje brachten het numerieke evenwicht terug.
Toen Simon op het einde niet anders kon dan zijn Berserker met de bal de diepte in te sturen, was het eenvoudig voor mijn Wrestle linerat om de bal los te krijgen. In beurt 15 kon ik de pass actie maken voor de 2-0, maar net dan vond ik geen 3+ met Sure Hands om de bal op te rapen. De beurt erna was de kans verkeken.
Eindstand 1-0, casualties 0-4Ik rolde een 2 op mijn winnings en rerollde die naar een nieuwe 2. Met de 40K kocht ik een dertiende speler voor de verplaatsing naar Nico. Behalve de TD had ik geen SPP's verdiend. De vreugde was dan ook groot toen mijn Troll MVP werd. Ik heb even getwijfeld over Tentacles, maar ging uiteindelijk toch voor Claw. Beide skills hebben als eerste skill hun aanhangers op de Blood Bowl forums, tegen Nico is Tentacles wellicht de betere optie, maar er komen ook nog Orcs, Chaos, Dark Elves, dikke Saurussen en dikke Tomb Guardians aan: Claw it is.
Simon rolde een 5, 50K op weg naar zijn lvl 1 stadion. Er steeg niemand en hij moet op speeldag 6 met amper elf spelers naar de Chaos Dwarves van Michiel, terwijl hij toch een stevige team value meezeult. Brrrr.
Een goede match, leuk om te spelen, tegen Simon die qua niveau al veel verder staat dan ik vooraf had ingeschat. Ik kwam in de problemen door een echte pechstart, maar kende ongelofelijk veel geluk, waardoor ik toch de 1-0 kon scoren. En dat bleek uiteindelijk voldoende. Tweede helft speelde Simon zodanig goed dat ik maar een enkele kans kreeg op de 2-0. En na de lucky eerste helft durf ik niet te klagen over een gefaalde 3+ om de bal op te rapen.
De driepunter was minder dan ik op voorhand had gehoopt, maar achteraf gezien heb ik er meer dan vrede mee. Nog steeds ongeslagen en bovenaan de rangschikking. Op speeldag 6 trekken we naar de ratjes van Nico. Wellicht wordt dat een rechtstreeks duel voor de eerste plaats. Nico, maak uw borst maar nat en zorg dat er niet teveel roest meer aanhangt
- Da Great MC -