by Da Great MC » Sat 22 Dec 2012, 12:52
Gemiste kans
Vooraf: Na de nederlaag van Pieter was de tweede plaats ineens geen onhaalbaar doel meer voor de Underworld. Een thuiswedstrijd tegen de Dark Elves van David moet altijd vier punten opleveren. En liefst het Underworld team laten ontploffen: met zeven spelers die 3 spp's of minder nodig hebben om een nieuwe skill te verdienen was dat ook een doel.
Voor David was de opdracht simpel: geen schade oplopen tegen de Underworld meerderheid. Elk punt dat de Dark Elves in deze wedstrijd konden rapen, zou er eentje gewonnen zijn.
Met 210K inducements kocht David zich een Team Wizard en een Dirty Trick. We gingen van start in Swealtering Heat, waar ik blij mee was, want mijn zestien spelers zouden daar minder last van hebben, terwijl David amper elf spelers had en elk Swealtering Heat slachtoffer langs zijn kant niet vervangen zou worden.
Drive 1 (0-0): Ik koos ervoor om te receiven, met het plan om de Dark Elves van in het begin definitief te reduceren. David speelde meteen zijn kaartje: "Knocking Boots" waardoor een Lineman met Dodge ineens Kick (niet gebruikt), Dirty Player en -1MA (moest ik hem af en toe aan herinneren) kreeg.
Mijn openingsblocks leverden niks op, zelfs met Mighty Blow, Claw en Piling On vond de Troll geen 7 om een armourtje te kraken. Ik raapte de bal op en ging dan met Fezglitch op wandel tussen de neerliggende Dark Elves, lekker risicovrij armourtjes rollen... Bij zijn derde movement kwam hij toch een Dark Elf tegen: triple skull. Bye bye Fezglitch.
De beurt erna kwam mijn Thrower met de bal tot net achter de scrimmage, maar mijn Troll faalde zijn Really Stupid waardoor mijn balleman niet volledig beschermd stond. David blitzte erop met 1D, vond het sterreke en besefte dan pas dat hij eigenlijk met zijn ST4 Blitzer met 2D had kunnen aanvallen. Zijn blodge Blitzer raapte de bal ook nog op.
In diezelfde beurt 2 deed David ook nog het volgende: sla rookie Goblin dood (behalve zijn 3spp's zal ik hem niet missen), sla Storm Vermin met Mighty Blow KO, foul zonder assists op de Troll, breek armour dankzij Dirty Player, Troll KO.
Mijn beurt 3: zeven tegen elf, bal bij een Blitzer met Dodge. Mijn plan was fout ah lopen. Gelukkig had ik nog een plan B: tweemaal dodgen en ik kon de balleman aanvallen met Wrestle. Bal los en mijn Thrower gooide de Long Bomb naar de ST4 Linerat die eenzaam in de diepte stond. Op de eerste poging rolde ik een 5 en ik koos ervoor om de pass inaccurate te laten vertrekken (een fumble zou rampzalig geweest zijn).
David kon twee spelers rond de bal zetten, maar raapte deze niet op, waardoor ik nog een ultieme kans kreeg om te scoren. Blitz met 1D, raap de bal op 4+, dodge op 3+, GFI om te scoren.... dubbel 1. Ratje stunnend, bal weg. David scoorde 0-1 in beurt 5.
Sms naar Tom: "Rampzalige start tegen David. Ik ga punten verlizen."
Mijn KO's (Troll en Storm Vermin) bleven weg, drie spelers hadden last vh zonnetje, dode Goblin, Fezglitch uitgesloten... negen spelers om gelijk te maken voor de rust. Bij David ook negen Dark Elves, de zon berokkende hem meer schade dan mijn team.
Drive 2 (0-1): ik kreeg opnieuw de bal en zette een flankaanval op. David deed wat hij moest doen: alles vastzetten en dan met de Witch Elf voor de samba blitz gaan. Dit kostte hem al vroeg zijn laatste RR, maar hij faalde daarna geen dodges en GFI's meer en vond het 1D sterretje op mijn balleman. Ik moest de beurt erna 'do or die' gaan: dodge met de ST4 rat, raap de bal op, blitz de Witch Elf opzij en dan twee GFI's (zonder RR) voor de 1-1 in beurt 7.
Drive 3 (1-1): David had nog twee beurten voor de 1-2, maar Riots verpestten zijn plan. 1-1 aan de rust.
Drive 4 (1-1): David zette een flankaanval op. Moest door de Throw A Rock van het stadion zijn plannen wijzigen en de bal meegeven met de ST4 Blitzer maar kreeg die in een mooie cage. Ik zette alles vast, waardoor David een samba met veel dodge rolls nodig had. Vier dodge rolls en twee GFI's later stond het 1-2.
Drive 5 (1-2): ik ging voor de rappe 2-2, maar een dubbele 1 op de animosity roll zorgde ervoor dat ik de bal nergens veilig kon verstoppen. David gebruikte zijn Wizard, maar viseerde onterecht mijn Troll (waar hij gewoon van moest wegdodgen op 2+) ipv de Thrower die bij de bal stond. De Wizard was duidelijk niet akkoord en rolde prompt een 1.
Ik zat evengoed dik in de problemen. De ST4 Blitzer klopte mijn Thrower weg van de bal, waarna zijn Guard Lineman de bal opraapte, wat David zijn laatste RR kostte. Ik kon in mijn beurt op de balleman blitzen met de Troll, maar vond geen sterrekes. Ik kon niet meer doen dan enkele spelers terugbrengen en hopen op het beste.
David had makkelijk met zijn ST4 Blitzer het enige echte obstakel tussen de Dark Elves en de 1-3 kunnen wegslaan, maar koos ervoor om zijn ST4 te verspillen op de Troll. Eenmaal de Troll platlag, besefte hij dat hij nu zijn balleman niet meer vrij kon slaan. Hij deed dan maar een 1D blitz met de balleman en rolde meteen "both down" zonder RR. Turnover, de bal los en mijn Thrower bedankte: pass naar de andere Thrower die de 2-2 binnenliep.
Drive 6 (2-2): Swealtering Heat had al de hele wedstrijd elke drive minstens twee van mijn positionals aan de kant gezet, terwijl de Dark Elves nooit iets erger dan een rookie Lineman naar de kant zagen gaan. De laatste drive was niet anders, maar inmiddels was David en Witch Elf kwijtgeraakt en bleef er een Blitzer in de KO box zitten, waardoor hij met acht spelers de 2-3 moest forceren.
David zette zich klaar voor een flankaanval, maar zijn "all in" ging fout toen hij Perfect Defense tegenkreeg. Hij sloeg in de scrimmage toch nog enkele spelers weg (dankzij de ST4 en de Guardman) en kwam aan het einde van zijn reeks block-acties tot de vaststelling dat hij niemand meer in scoring positie kreeg.
David: "Verdorie, ik had moeten blitzen met mijn ST4 Blitzer ipv er gewoon mee te blocken."
Mats: "Ja, dat is waar."
...
David kijkt een minuutje naar het bord
...
David: "Ik had moeten blitzen met mijn ST4 man."
...
Enfin, er waren al enkele andere acties gepasseerd en mijn toegeeflijkheid kent grenzen. David kon niet meer scoren, dus deed hij wat hij moest doen: de bal in een cage brengen zodat hij het gelijkspel kon vasthouden.
In mijn laatste beurt ging ik voor de samba: blitz de bal los met Wrestle. Pass-actie met de Goblin: dodge op 3+, raap de bal op 4+, dodge op 3+, GFI op 2+, Short Pass op 5+ (stunty speler), verlies mijn RR, maar vind de 5+, bal vangen op 2+ met Extra Arms Thrower die in scoring positie staat en de 3-2 kan binnenlopen: .... 1 !!!
Vriendelijk verzoek aan Nuffle: gelieve mijn samba acties niet altijd op de allerlaatste 2+ te laten falen. Ik weet dat het extra dramatisch is, maar op die manier blijft het veel langer aan mijn ribben plakken en dat is... ah ja, dat is de bedoeling zeker?
Eindstand: 2-2
Casualties: 1-1
Achteraf: Ik had 50K winnings, waarmee ik mijn gesneuvelde Goblin vervang. David kocht een dertiende speler, hij wilde een Assassin, maar ik heb hem voorzichtig een Runner gesuggereerd.
De Linerat met Wrestle die de Witch Elf Badly Hurt sloeg, krijgt een gewone skill bij. Het wordt Tackle of Horns, ik ben er nog niet uit. Bij Ken kregen een rookie Blitzer en een rookie Lineman allebei Dodge.
Zuur, zuur puntenverlies. Dark Elves zijn veel beter als Underworld, maar dit was een wedstrijd waarin ik gewoon had moeten winnen.
In de allereerste beurt heb ik misschien iets te gretig mijn Troll zijn Piling On gebruikt, wat mij uiteindelijk misschien wel de drive heeft gekost, toen hij eerst Really Stupid faalde en daarna KO werd gefould. Ik ben niet blind voor wat ik zelf beter had kunnen doen.
Maar de triple skull, de 1D ster op de balleman, de foul op de Troll die zoveel meer kans had om in een rode kaart te resulteren, de dubbele 1 om alsnog 1-0 te maken... het zat ook echt niet mee.
Die eerste drive bleek uiteindelijk bepalend voor het resultaat. Want daarna slaagden we er geen van beide nog in om tegen de kick-off te scoren. En het moet gezegd dat ik elke helft geluk had met de laatste kick-off (Riots & Perfect Defense) want anders was ik hier nu misschien een verliezersverslag aan het schrijven... maar dit voelt ook als verliezen hoor, geloof mij.
De goede punten van deze match:
- veel pech, toch niet verloren
- geen schade aan mijn team, 15 spp's op mijn ratjes
- ik heb niet geweend
Volgende speeldag alweer een thuismatch, ditmaal tegen de ratjes van fiere leider Nico. Echt mijn allerlaatste kans om mij misschien nog te mengen in het debat voor de eerste plaats. Alleen een vierpunter en een totaal vernietigd Skaven team zijn daarvoor goed genoeg.
Maar als de wedstrijdomstandigheden tegenzitten, zal ik de vierpunter niet als een kip zonder kop najagen en misschien eieren voor mijn geld kiezen wanneer ik veilig kan uitbashen naar een twee- of driepunter. We zien wel.
- Da Great MC -